גט לג

גט לג
הפעם נתייחס להגדרת התשחץ: גט לג.
זוהי הגדרה בת 5 אותיות. אתר זה מספק עזרה בתשחץ לכן, התשובות האפשריות מפורטות מטה.


פותר תשחצים ותשבצים עכשיו לאנדרואיד! כל ההגדרות וכל המושגים במקום אחד.

פותר התשחץ

אנחנו מקווים שמצאתם את מה שחיפשתם והיינו לעזר! על כל שאלה, בקשה או כל דבר אחר צרו איתנו קשר או רשמו תגובה ואנו נעשה הכל כדי לעזור!

ממש נשמח אם תוכלו לעזור לנו להתפתח ולעשות לנו לייק!

אפשרויות: יעפת .

קצת על יַעֶפֶת:
יַעֶפֶת ("ג'ט לג") היא הפרעה בשעון הביולוגי הנגרמת כתוצאה משינוי באזור זמן ושיבוש חלוקת היממה בשעון. מקור המילה העברית הוא בשילוב של שני שורשים: השורש י.ע.ף שמשמעו עייף, והשורש ע.ו.ף.[1]
השעון הביולוגי מורכב ממקצב צירקדי שנקבע על ידי ההיפותלמוס שבמוח. הבלוטה ניזונה ממידע של חלבונים המפוזרים בנקודות שונות בגוף הנקראים קריפטוכרומים ומשמשים כחיישני אור.
לאחר שהקריפטוכרומים המפוזרים על העור מאתרים ירידה ברמות האור שבסביבה, נשלח המידע דרך מערכת העצבים להיפותלמוס. ההיפותלמוס מייצר את הורמון השינה הקרוי מלטונין באמצעות תהליכים כימיים מורכבים שונים. המלטונין גורם לסדרת תופעות בגוף המסייעות לשינה.
אזור זמן הוא אזור על פני כדור הארץ שבו השעה זהה. נקודת המוצא לקביעת אזור הזמן היא קו האורך שלו. ביממה יש 24 שעות, וכדור הארץ מחולק למרידיאנים ב-360 מעלות, כך שרוחבו הממוצע של אזור זמן הוא 15 מעלות, ובין אזור זמן לאזור הסמוך לו מפרידה בדיוק שעה אחת. הבדלי השעות בין המדינות נקבעים לפי מיקומן הגאוגרפי – כאשר השעון של הזמן האוניברסלי המתואם, UTC מציין את השעה במרידיאן אפס שעובר בגריניץ' שליד לונדון – מערבה ממנו השעות פוחתות ומזרחה ממנו השעות מתווספות.
המעבר מאזור זמן אחד לאחר גורם להפרעה בשעון הביולוגי המחלק את היממה ל-24 שעות משום שבעת טיסה ממדינה אחת שבה השעה מסוימת למדינה אחרת שבה השעה מוקדמת או מאוחרת יותר נגרם בלבול בשעון שעשוי לאחר או להקדים את הזמן באותו אזור זמן. ההפרעה בשעון מתבטאת בייצור בלתי מבוקר של מלטונין כיוון שהשעון עדין מתפקד על פי אזור הזמן הקודם. באמצעות הטיסה המרחקים בין אזורי הזמן קטנים באופן משמעותי ולשעון אין זמן להתכוונן לפי אזור הזמן החדש.
הפרעה זו גורמת לעייפות יתר (ועל כן ההפרעה נקראת יעפת) ויכולה לגרום לבחילות ולמיגרנות בשל אי התאמה בין שעות התאורה באזור הזמן החדש לבין השעות שהשעון מנסה לאתר. אחד הפתרונות להסדרת השעון על פי האזור החדש הוא מלטונין סינתטי הנלקח מספר ימים כל לילה כדי להרגיל את השעון לשעות הלילה השונות אך מחקרים סטטיסטיים הראו שזהו פתרון מוגבל כיוון שבעת החזרה לאזור הזמן המקורי, השעון עדין בהתרגלות לשעון הזמן הזר ולאחר שיתרגל אל אזור הזמן הזר, יתרגל חזרה לאזור הזמן המקורי שכעת הוא חדש לו.

נלקח מויקיפדיה