כשהתיאטרון פוגש את התשחץ: מולייר והדמות הנעלמת מ'הקמצן'
כולנו היינו שם – יושבים מול תשחץ מאתגר, עט ביד, המוח קודח בניסיון לפצח את ההגדרה התורנית. לעיתים קרובות, אלו דווקא ההגדרות מעולם הספרות והתיאטרון שמצליחות לבלבל אותנו יותר מכל. הן דורשות לא רק ידע כללי, אלא לעיתים ידע ספציפי על יצירות, דמויות ויוצרים שהשאירו חותם בתרבות האנושית. והאמת? זה חלק מהקסם. הרי אין סיפוק גדול יותר מלגלות את המילה החסרה ולמלא את השבכה.
הפעם, נתמקד בהגדרה שמאתגרת לא מעט חובבי ספרות ותיאטרון כאחד: 'דמות ב'הקמצן' של מולייר'. הגדרה זו פותחת שער לעולם עשיר של קומדיה, סאטירה וביקורת חברתית, ומזכירה לנו מדוע יצירות קלאסיות ממשיכות לרתק אותנו גם מאות שנים לאחר שנכתבו. לפני שנצלול לפתרון המדויק, בואו נצא למסע קצר אל מאחורי הקלעים של המחזה המפורסם.
מולייר: אשף הקומדיה הצרפתית
כדי להבין את הקשר לדמות הספציפית, חייבים להתחיל ביוצר. ז'אן-בטיסט פוקלן, הידוע יותר בשם הבמה שלו מולייר, היה אחד מגדולי המחזאים בהיסטוריה של צרפת, ואחד מעמודי התווך של התיאטרון העולמי. במאה ה-17, מולייר יצר סדרה של קומדיות מבריקות ששילבו הומור חריף עם ביקורת נוקבת על החברה, האנושות והמוסכמות של זמנו. הוא לעג לפגמים אנושיים כמו צביעות, יהירות, שקר וכן – גם קמצנות. מחזותיו, כמו 'טרטיף', 'החולה המדומה', 'דון ז'ואן' ו'המיזנתרופ', עדיין מוצגים ברחבי העולם ורלוונטיים מתמיד.
'הקמצן': יצירת מופת נצחית
בין יצירותיו הבולטות ביותר של מולייר, נצנץ המחזה 'הקמצן' (L'Avare) משנת 1668. במרכז העלילה עומד, כמובן, הקמצן האגדי הרפגון, דמות שהפכה לשם נרדף לתאוות בצע כפייתית. הרפגון הוא אב למשפחה, אך אהבתו לכסף עולה על כל קשר אנושי – אהבה, משפחה או חמלה. הוא חושד בכל אחד, מנסה לחסוך בכל דרך אפשרית (אפילו על נייר הכתיבה שלו!), ומעורר סביבו כאוס וסבל בגלל אובססיית הכסף שלו.
המחזה הוא קומדיה אופיינית למולייר, עשירה באירועים מצחיקים, טעויות בזיהוי, דיאלוגים שנונים ודמויות צבעוניות. הוא בוחן את ההשפעה ההרסנית של הקמצנות לא רק על האדם עצמו, אלא גם על הסובבים אותו, ומציג תמונה קודרת אך משעשעת של חברה שבה ערכים חומריים מאפילים על ערכים אנושיים.
למה דווקא דמות מ'הקמצן' בהגדרת תשחץ?
מחזותיו של מולייר בכלל, ו'הקמצן' בפרט, שזורים עמוק במארג התרבותי שלנו. הדמויות שלו אינן רק סמלים של פגמים אנושיים, אלא גם דמויות עגולות ומורכבות בדרכן, שלעיתים מעוררות צחוק ולעיתים רחמים. היכרות עם יצירות כאלה היא חלק בלתי נפרד מידע כללי רחב ומעמיק, וזו הסיבה שהן מהוות מצע פורה להגדרות תשחצים. הן מאפשרות למחברי התשבצים לאתגר את הפותרים בידע ספציפי, כזה שמחייב הצצה מעבר לכותרת המחזה או שם הדמות הראשית.
ב'הקמצן', קיימות מספר דמויות משנה משמעותיות שסובבות סביב הרפגון ומעורבות בעלילות המשנה של המחזה – סיפורי אהבה, מזימות ותככים. כל אחת מהן תורמת לעלילה ולמסרים של המחזה בדרכה הייחודית. השאלה הניצבת בפנינו בתשחץ היא איזו מבין הדמויות הרבות, מלבד הרפגון עצמו, נחשבת חשובה מספיק או זכורה מספיק כדי להופיע כהגדרה נפרדת.
איך ניגשים להגדרות כאלה?
כשנתקלים בהגדרה מסוג זה, הגישה הטובה ביותר היא לחשוב על מבנה המחזה: מי הן הדמויות המרכזיות מלבד הגיבור? מי הן דמויות המשנה בעלות התפקיד המכריע בעלילה, אלו שקשורות באופן הדוק להרפגון או לעלילות האהבה? האם יש דמות שהשם שלה אולי נשמע מוכר יותר או בעלת משמעות ספציפית בעלילה? לעיתים קרובות, התשובה אינה הדמות הראשית (שכבר מוזכרת בשם המחזה), אלא דמות מפתח אחרת, שבלעדיה לא היה המחזה מתנהל כפי שהוא.
מיד נגלה יחד איזו דמות ספציפית הכניס מולייר למאגר ההגדרות של עולם התשחצים, ונחשוף את התשובה המלאה בהמשך הפוסט. המשיכו לקרוא כדי לפתור את התעלומה ולשפר את הידע שלכם בתיאטרון צרפתי קלאסי!
אפשרויות: ולר.
נצפה לאחרונה ב: תשחץ יומי – התשחץ שלי בתאריך 22/09/2025