מחלה כרונית של עור הפנים

מחלה כרונית של עור הפנים
הפעם נתייחס להגדרת התשחץ: מחלה כרונית של עור הפנים.
זוהי הגדרה בת 24 אותיות. אתר זה מספק עזרה בתשחץ לכן, התשובות האפשריות מפורטות מטה.


פותר תשחצים ותשבצים עכשיו לאנדרואיד! כל ההגדרות וכל המושגים במקום אחד.

פותר התשחץ

אנחנו מקווים שמצאתם את מה שחיפשתם והיינו לעזר! על כל שאלה, בקשה או כל דבר אחר צרו איתנו קשר או רשמו תגובה ואנו נעשה הכל כדי לעזור!

ממש נשמח אם תוכלו לעזור לנו להתפתח ולעשות לנו לייק!

אפשרויות: זאבת, לופוס .

קצת על זאבת\לופוס:
זאבת אדמנתית מערכתית בלעז: Lupus או (Systemic Lupus erythematosus (SLE היא מחלת חיסון עצמי (אוטואימונית) כרונית שיכולה לפגוע בכל מערכות הגוף.
צורה קלה יחסית תכלול רק פגיעה במפרקים. צורה בינונית תכלול פגיעה בכלי דם ובלב. צורה חמורה תכלול פגיעה בכליות ו/או במערכת העצבים המרכזית.
מחלת הזאבת נחלקת ל-5 תת-קבוצות עיקריות שכוללות: 3 תת-קבוצות שלהם יש ביטויים רב-מערכתיים ו-2 תת-קבוצות שלהם יש בעיקר ביטויים עוריים.
Systemic Lupus– המחלה הקלאסית שבה עוסק מרבית ערך זה.
Drug-induced Lupus- לופוס שמושרית על ידי תרופות. זו צורה קלה של לופוס כיוון שלרוב אין בה פגיעה בכליות ולא במערכת העצבים המרכזית. החולים בצורה זו יסבלו לרוב מ– חום, דלקת מפרקים ומ-Serositis,דלקת בקרומים נסיוביים שכוללות את קרומי הלב (כיס הלב, pericardium), צדר (pleura) וצפק (peritoneum). בדיקות הדם של חולים אלו יתאפיינו ב-Pancytopenia (ירידה במספרם של כל סוגי התאים הנמצאים בזרם הדם), ב-95% יימצאו נוגדנים נגד היסטונים (Anti-histones antibodies), אך לרוב לא יימצאו נוגדני dsDNA ולא נוגדני Sm שאופיניים לצורה הסיסטמית. רמות מרכיבי מערכת החיסון המשלימה נורמאלית, לרוב עם הפסקת מתן התרופה ונטילת סטרואידים המחלה תחלוף לאחר 4-6 שבועות. התרופות הקלאסיות שיכולות לגרום למצב זה הן הידרלזין, הידנטואין, פניטואין, איזוניאזיד, ו-Procainamide.
Neonatal Lupus- מחלה של נשים חולות לופוס שנמצאות בהריון. המחלה נוצרת בעקבות מעבר של נוגדנים מסוג anti-Ro שמקורם באם דרך השליה אל העובר. השפעת הנוגדנים האלו על העובר כוללת- תופעות עוריות, פגיעה בתפקודי כבד, אנמיה, ירידה במספר הטסיות (טרומבוציטופניה)ובמקרים קשים הפרעות הולכה לבביות (ובהן דרגות שונות של AV block). פירוט נוסף בפסקה- מחלת הזאבת בנשים בהריון.
Discoid Lupus מכונה גם Chronic cutaneous LE- צורה קלה יחסית של לופוס ולמעשה רק 10% מהחולים בה עומדים בקריטריונים של ה-American Rheumatism Association להגדרת לופוס. זו מאופיינת בנגעים אדומים מסוג פפולות (Papules- נגעים עגולים, קטנים ומורמים) ופלאקים (Plaques- התמזגות של נגעים קטנים לכתם גדול יותר) ששוליהם לעתים מורמים. נגעים אלו מכוסים בשכבה עבה בעלת מראה קשקשי לבן, אם מקלפים אותה ייראו גבשושיות קטנות שהן למעשה פתחיהם של זקיקי השיער. אם נגעים לא חולפים במשך זמן רב, במרכזם תתפתח צלקת וגוונם יחוויר. הנגעים מופיעים לרוב על פני הפנים, האוזניים והקרקפת. הנגעים נוטים להשאר ולהתפשט באיטיות במשך שנים. מרכיב מרכזי בטיפול הוא הימנעות מחשיפה לאור וכן שימוש במשחות של glucocorticoids. במקרים קשים יינתנו גם Hydroxychloroquine (או תרופות אחרות מקבוצת האנטי מלריה).
(Subacute Coetaneous Lupus (SCLE- צורה קלה יחסית של לופוס שלרוב אין בה מעורבות של מערכת העצבים המרכזית ולא של הכליות (ואם יש כזו היא קלה). המאפיין העיקרי של SCLE הוא פריחה אדומה מפושטת מסוג Papulosquamous (כלומר הפריחה מורכבת מנגעים קטנים, עגולים המורמים רק במעט מעל פני העור). ב-SCLE הנגעים הקטנים פחות נוטים להצטלק (לעומת discoid LE) ויותר נוטים להתמזג לכתמים גדולים יותר (המכונים Plaques) עם מראה דמוי רשת. הפריחה מופיעה על פני- הגב, החזה, הכתפיים, פני השטח החיצוניים (extensor surfaces) של האמות, וגב כף היד. לרוב הנגעים לא מופיעים על פני- הפנים, הצד הפנימי של האמות (flexor surfaces) ומתחת למותניים. מרכיב מרכזי בטיפול הוא הימנעות מחשיפה לאור (הן מ-UVA והן מ-UVB), טיפול מקומי לבדו לא יצליח, מרבית החולים יקבלו Hydroxychloroquine (או תרופות אחרות מקבוצת האנטי מלריה) ובמקרים קשים יינתנו גם סטרואידים.
נלקח מויקיפדיה