(ח) הבית בתל אביב שבו עבדו עלינו (5)

פצח את התשחץ: הבית בתל אביב שבו עבדו עלינו (5)

פעם בתור ילד, כשהיינו נוסעים עם ההורים ברחובות תל אביב, הם היו אומרים לנו: "בבית הזה, עשו עלינו שקר ורימו אותנו". היום, בתור אדם בוגר אני מסתכל על הבניין ולא מצליח להבין איך המקום היפהפה הזה היה קשור אי-פעם למעשים כה לא מוסריים. אבל כשאני מנסה לפתור את התשחץ, זה פתאום הולם לי בפרצוף.

התשחץ מציב בפנינו הגדרה פשוטה לכאורה: "הבית בתל אביב שבו עבדו עלינו (5)". התשובה, שאורכה 5 אותיות, אמורה להיות שם המקום הידוע שבו בוצעו פעולות מרמה והונאה. כשאני נזכר בדברים שההורים שלי אמרו לי כשנסענו ליד הבניין הזה, התשובה קופצת למוחי מיד. אך משום מה, אני לא ממהר לרשום אותה.

למה כל כך קשה לנו למצוא את התשובות לתשבצים ותשחצים, גם כשאנחנו יודעים אותן? התשובה פשוטה: כי אנחנו מנסים לחשוב באופן ליניארי מדי. אנחנו מתקדמים צעד אחר צעד, מנסים להתאים כל הגדרה למילה המתאימה. אבל תשבצים ותשחצים אינם ליניאריים. הם דורשים מאתנו לחשוב בצורה יצירתית, לקפוץ בין רמזים, ולחבר בין נקודות לכאורה לא קשורות.

הבית בתל אביב שבו עבדו עלינו הוא דוגמה מצוינת לכך. קשה למצוא את התשובה אם אנחנו מנסים לחשוב עליה בצורה ישירה. אבל אם אנחנו מאפשרים לעצמנו להסתכל על ההגדרה מזוויות שונות, התשובה תבוא אלינו בקלות.

עכשיו, כשאתם מנסים לפתור תשחץ או תשבץ, נסו לא לחשוב באופן ליניארי. תנו למוח שלכם לשוטט, לקפוץ בין רמזים, ולחפש קשרים בין דברים שנראים לכאורה לא קשורים. אתם תופתעו כמה קל יהיה לכם למצוא את התשובות.

ואם אתם תקועים, אל תתייאשו. חזרו להגדרה, נסו לקרוא אותה בדרכים שונות, וחשבו על מילים נרדפות או ביטויים נרדפים. לפעמים, רק שינוי קל בפרספקטיבה יכול לעשות את כל ההבדל.

אפשרויות: רומנו.

ביטויים דומים: (ח) הבית בתל אביב שבו עבדו עלינו (5) תשבץ, מה זה (ח) הבית בתל אביב שבו עבדו עלינו (5) בתשחץ, מה הפירוש של (ח) הבית בתל אביב שבו עבדו עלינו (5) בתשחץ.