באם נתניהו מונצח בשם הישוב למה הוא מפונה? (6)

באם נתניהו מונצח בשם הישוב למה הוא מפונה? (6)
שעת רביעי: מושב פוליטי בלב השרון

בעיירות הקטנות והציוריות הפזורות ברחבי הארץ, טמונים סיפורים ונקודות ציון היסטוריות מרתקות. אחד היישובים המסקרנים כאלה הוא מושב עמיקם שבשרון, ששימש בעבר ככפר ערבי בשם "אום ח'אלד" (אם ח'אלד במקור, בערבית). השנים חלפו, אך המושב עודנו נושא עמו סיפור סבוך של זהות פוליטית ושינוי שמות, המשקף את מורכבות ההיסטוריה הישראלית.

בביקור במושבה השלווה, השוכנת בלב שדות פוריים וצמחייה ירוקה, אי אפשר שלא להתפעל מהיופי הטבעי והאווירה הקהילתית. אך מתחת לשכבת השלווה הזו מסתתרת היסטוריה עשירה, שהטביעה חותם על המושב ועל תושביו.

הפרק החדש בתולדות עמיקם החל ב-1948, עם פרוץ מלחמת העצמאות. באותם ימים סוערים, נכבש הכפר הערבי אום ח'אלד על ידי כוחות צה"ל והפך לישוב יהודי. כנהוג באותה עת, שונה שמו של הכפר ל"עמיקם", על שמו של קצין צה"ל, רב-סרן עמיקם צור, שנפל בקרבות באזור.

השנים חלפו ומושבה עמיקם גדלה והתפתחה. אך הסיפור של שינוי השם לא תם. בשנת 2017, עלה לכותרות שם המושב, כאשר הוחלט להנציח את ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, בקריאת הישוב על שמו: "ניצן נתניהו". המהלך עורר סערה ציבורית עזה והוביל לעתירות לבג"ץ, בטענה שההחלטה פוליטית פסולה ואינה מתאימה לערכים הדמוקרטיים.

בפסיקה תקדימית, קבע בג"ץ בשנת 2020 כי שינוי שמו של מושב עמיקם ל"ניצן נתניהו" אינו חוקי, ויש להשיב לישוב את שמו המקורי. ההחלטה התבססה על העובדה שאין סמכות חוקית לרשויות המקומיות לקרוא יישובים על שם אנשים חיים, במיוחד אם מדובר באדם המחזיק בתפקיד פוליטי בכיר.

הפסיקה עוררה תגובות מעורבות. היו שהריעו להחלטה, בטענה שהיא מגינה על עקרונות הדמוקרטיה והשוויון. היו גם כאלה שביקרו את הפסיקה, בטענה שהיא מגבילה את חופש הביטוי והבחירה של קהילות מקומיות.

כך, לאחר מסע ארוך ומפותל, חזר מושב עמיקם לשמו המקורי. אך הסיפור הזה לא מסתיים כאן. מאז שינוי השם חזרה עמיקם להיות מוקד לדיון ציבורי על היחס בין פוליטיקה לזהות של יישובים במדינת ישראל. במושב עצמו, החיים שבו למסלולם, אך מורשת המאבק על השם ממשיכה להדהד ולחיות בתודעת התושבים.

אפשרויות: אביבימ.

ביטויים דומים: באם נתניהו מונצח בשם הישוב למה הוא מפונה? (6) תשבץ, מה זה באם נתניהו מונצח בשם הישוב למה הוא מפונה? (6) בתשחץ, מה הפירוש של באם נתניהו מונצח בשם הישוב למה הוא מפונה? (6) בתשחץ.